Saturday, 25 February 2012

Fadhilat surah ALFatihah

ALFATIHAH~

 kalau anda tak dapat hafal surah alfatihah ni jugak. cuba tanya diri sendiri. islam ke kita??

Okay. Ini Adalah surah pertama daripada 114 surah yang terdapat dalam kitabullah,iaitu kitab suci Al-Quran ul-karim. Ia terdiri daripada 7 ayat yang diturunkan di Mekkah,digelarkan juga Ummul-Quran atau ibu Al-Quran.
Nama lain. disebut Ummmu-kitab iaitu kitab suci.

 terus kepada fadhilat ape yg kita dapat okay =)


  1. PENERANG HATI
    -macam mana nak terangkan hati kita supaya mudah dapat ilmu?
     Amalkan  membaca surah ini sebanyak 70 kali dalam keadaan berwudhuk dan pada setiap kali selesai hendaklah ditiup ke air minum. minum lah air tu 7 hari berturut turut. insyaAllah hati menjadi terang dan mudahlah mendapat ilmu.


  2. DIMURAHKAN REZEKI
    Amalkan membaca surah ni sebanyak 20 kali pada setiap selesai solat fardhu. insyaAllah dikurniakn kemudahan rezeki, kenaikan pangkat atau darjat yang baik di mata masyarakat dan bertambah mutu ahlak.


  3. DIHINDARI KESULITAN
    amalkan membaca sebanyak 40 kali semasa makan sahur. insyaAllah dihindarkan segala kesulitan yg lalu dan dibukakan pintu rezeki ^_^


  4. MEMOHON HAJAT
    Amalkan membaca sebanyak 41 kali selepas solat maghrib dan solat sunatnya. untuk memohon hajat yang baik..


  5. MENYEMBUH PENYAKIT
    Amalkan membaca surah ini sebanyak 41 kali juga ketika mengubati sakit gigi,sakit perut,sakit mata dan sebagainya


  6. SELAMAT DARPADA BENCANA& GANGGUAN
    Sebelum tidur baca lah surah ini diikuti surah Al Ikhlas dan surah AlFalaq juga surah Al Nas. 


  7. MENGUBATI SAKIT MATA
    Baca sebanyak 40 kali pada sebelum subuh dan solat fardhu subuh. Sapukan dengan liur ke bahagian yang sakit,sebelum membaca surah tersebut.


    Ni je yang dapat saya coretkan nak lebih info beli la buku '30 surah pilihan
    susunan :HAJI MOHD SABRI IBRAHIM
SELAMAT BERIBADAH (^_^) Assalammualaikum.~