Tuesday, 26 March 2013

kepentingan ilmu




Ilmu tanpa amal tak berguna.
Ilmu tanpa amal adalah sia sia.
disertakan ikhlas kerana Allah.
dengan adanya takwa dengan melakukan perintahNya & meningalkan larangaNya
sama ada nyata atau tersembunyi
wajib kita amalkan ilmu yang dipelajari.
sebelum beri nasihat pada orang  pastikan kita buat dulu benda tu..
kita kena tahu hala tuju hidup kita ini ke arah agama.
Nawaitu menuntut ilmu kena betul (niat kerana Allah, kerana agama)
selamatkan diri dengan banyakkan solat sunat,zikir,istighfar
pastikan setiap hari kita zikir,istighfar,selawat sebanyak 100x. kalau lebih lagi baik.

Dari mana kita datang. apa tugas kita duduk dekat bumi ini?
kemana kita akan kembali hidup didunia umpama belayar di lautan
singgah di sebuah pulau, jangan tertipu dan terpedaya.
carilah bekalan sebanyak bayaknya.
tersedar duduk di pulau untuk mencari bekalan.
jika kita menaiki kapal dengan bekalan ilmu yang banyak. maka beruntunglah kita.
jika lama maka banyak la ilmu.. jika tidak rugilah kita

Dari mana kita dapat ilmu?
sudah tentu dari guru.
keberkatan ilmu datangnya dari guru .
Maka hormatilah guru. muliakan mereka.

Ilmu mengelokkan amal ibadah. Jaga solat 5 waktu. mintak doa pada Allah
banyak mana ilmu mana kita dapat if tak jaga ibadat tak berzikir pada Allah
Allah tak berkat juga.
Ilmu mengubah akhlak. menjauhi diri dari sifat sombong
Ilmu mengingatkan kita pada hari akhirat.
menghasilkan diri takwa kepada Allah

Wahai diri. jangan samakan diri dengan orang tidak beriman.
Allah jadikan syaitan dari api.
Manusia pula dari tanah.
carilah kawan yang beriman. agar diri tidak lalai dari mengingatiNya

Allah memuliakan nabi adam kerana apa?
kerana baginda mempunyai ilmu..
Allah memilih manusia menjadi khalifah. Kenapa??
klik sini : http://ctu101.blogspot.com/2008/04/manusia-sebagai-khalifah-allah-di-muka.html

Ilmu makanan akal. Zikir makanan hati.

waallahu a'lam :')

Saturday, 23 March 2013

Allah is my strength


Ya Allah lembutkan lah hati kami
untuk terus mengingatimu..
dengan mengingatimu hatiku lebih tenang.. 
terasa lebih bahagia. 
Ada orang bertanya pada aku.. wahh bahagia eh you?
mesti ada *orang sayang* kan?
heh  ingat ada *org sayang*je  boleh tenang ke? 
tanya lah diri..
bahagia lagi dengan adanya Allah sisi..
taknak percaya? 
dari sekarang cuba
dekatkan diri pada Allah..
letak Allah pada nombor satu dalam hati kita
percayalah Allah  la yg mampu memberi  kekuatan pada kita selama ni.
semoga Allah sentiasa menjaga hati hati kita ke jalan yg lebih diredhai..
rajin kan diri baca Al quran, banyakkan zikirullah.
itu lah kekuatan & kebahagiaan sebenar yg perlu kita miliki.






Monday, 4 March 2013

Pengalaman.


Pengalaman 1.
 Larian Amal.
dah lama aku tak masuk lari lari ni.
dulu sekolah menengah merentas desa  tiap tiap tahun  dapat jugak
nombor. kecuali form 3 kesihatan tak mengiizinkan aku tak masuk larian.
02.03.2013 
dekat poli aku ada buat larian amal. lari sambil beramal.. 
semangat nak lari tu terkobar kobar. tiba hari pelarian aku dengan sekuat tenaga
lari tanpa henti. huhu. (saja test power. kihkih)
esoknya.. haa hamek lenguh satu badan. angin bagai masuk. huhu.
btw, seronok sangat dapat masuk kampung dekat kulim ni. 
teringat dekat kampung jahang,perak.
heh heh dah tu je nak cerita ~_^



gambar hiasan

pengalaman 2
Percaya atau tak. kena percaya jugak yang aku main paintball.. hik (kecoh)
gambar atas tu. gambar aku la..hehe~
firstime main dapat nombor dua wuu..
nama group aku Flora & Fauna. uuu~
sakit jugak kena pallet. lebam jugak la tangan ni.. tapi tak sampai masuk hospital pun.
 (^_^)


cema, me & umairah
  ni kumpulan aku.. 
nama kumpulan kami flora fauna tapi si umai (firefly)
terpaksa masuk group lain.. disebabkan ada perjumpaan wataniah dia..
so digantikan dengan nuriyah.

best~ harap dapat main paintball ni lagi.. 
yeah sayang poli kitew~